Harry Potters ulogiske univers

Jeg elsker Harry Potter-bøkene og har lest dem mange ganger. Dessverre gjør det at jeg også oppdager alle mulige ulogiske ting i bøkene. Så dette innlegget er bare for hardcore-fansen. Jeg vil jo ikke at folk som er skeptiske til Harry Potter finner ut at de ikke vil lese bøkene på grunn av dette innlegget. Dere som er voksne og skeptiske til bøkene kan begynne med Harry Potter – en filosofisk trollmann av Jørgen Gaare og Øystein Sjaastad. Og vit at de tre første bøkene har et mye dårligere språk enn de senere, Rowlins utvikler seg veldig som forfatter i løpet av bøkene.

Jeg tror det jeg liker så godt med bøkene er det at de tre vennene har sine feil og mangler, de blir uvenner og krangler, men så blir de venner igjen. Og aller best: De tar hensyn til hverandre når de har problemer. For eksempel når Ronny er lei seg etter en håpløs rumpeldunkkamp og Harry lar ham gå opp først og late som om han sover for å gi ham litt rom.

De som er på den onde siden er slett ikke udelt onde, de har litt forskjellige grunner til å følge Voldemort. Og de som er på den gode sida er tilsvarende av alle mulige slag. Verden er ikke svart-hvit. Det er konstante forhandlinger om hva man kan gjøre og hvor langt man kan gå i motvold. Det er også rasister fra gomper mot magiske, fra fullblods mot gomper, og aller verst: mot blodsvikere og grumser. Men det handler lite om feminisme: Hermine er den som ordner alt mulig så de får mat og telt, men det tror jeg ikke mange av gutta som leser bøkene har lagt merke til. Det er liksom ikke noe, det. Slik er det jo også i virkeligheten.

Det er også ganske mye som er morsomt. ikke den festlige replikken, men den morsomme situasjonen. Allerede i begynnelsen der Harry må bo i bøttekottet under trappa. Dudleif har to soverom: Ett der han sover og ett til lekene sine.

Hovedhistorien i bøkene er veldig godt planlagt, med ting som skjer i første bok som påvirker noe som skjer i siste. Likevel: Også på engelsk Harry Potter-wiki er det listet opp endel ulogiskheter, men mest småting og dill som at skolen ikke kan begynne på en mandag hvert år.

Ondskapens natur

Dette er vedig viktig. Faktisk tror jeg aldri jeg har lest en eneste bok med en realistisk ond person: I virkeligheten er naturligvis de onde som får folk til å følge seg veldig sjarmerende. Formann Mao var visstnok så sjarmerende alle følte at han var deres spesielle venn når han snakket med dem. Bare slik kan de få folk til å anmelde sine foreldre for klasseforræderi. Selv om dødseterne varierer veldig i hvor onde de er og hvorfor de følger Voldemort, er det likevel litt for mange sadister til at det virker sannsynlig. Ikke som Eichmann som gikk fornøyd hjem til familien etter en dags arbeide. Alle syntes han var en slik hyggelig og skikkelig mann. Riktignok er Voldemort selv hvertfall i begynnelsen en sjarmerende leder av guttegjengen. 

Antall mennesker

Her er det mye rart. Jeg skjønner ikke helt hvordan oppholdsrommet til Griffing kan ha én peis, mens sju klasser oppholder seg der. Det er også rart at England bare har én skole mens det tydeligvis er mange nok trollmenn til å ha flere profesjonelle rumpeldunklag. Det er rart at ikke flere trollmenn kjenner hverandre fra før. Det er rart at Ronny i teorien har «masse fettere», men de går visst ikke på Galtvort?

Hermines ferier

Hun har visst et godt forhold til sine foreldre. I løpet av skoleåret ser hun nesten ikke sine foreldre: bare to ganger i året: Til jul og i sommerferien. Likevel velger hun å tilbringe halve juleferien på Grimolds plass? Aldri ville jeg sendt min 11-åring på en skole så langt borte. Kalde overklassemennesker som har funnet på noe slikt. Når mennene bestemmer?

I det hele tatt er det rart at barna treffer foreldrene sine så sjelden. Det er jo ganske greit å reise med magi.

Maten

En av magiens lover er at det ikke går an å trylle mat ut av lufta. Men kanarifugler går det fint an å trylle fram, og de er jo mat? Det er ikke særlig klart hvor de får mat fra. Så lenge de bor på Grimolds plass med husnissen Krunkel klarer visst Krynkel å skaffe mat til dem uten problemer. Hvorfra? Og hvordan kan de tro at Krynkel er «bundet til familiehuset» og ikke kan gå ut, når han har klart seg selv i ti år mens Sirius var i Azkaban og tydeligvis klarer å skaffe mat. 
Det virker ikke som om det er noen trollmenn som jobber med å skaffe mat – hverken å dyrke det eller handle med det, så da må jo nesten trollmenn kjøpe det av gomper? Og altså ha endel kontakt med gomper?

Gnomer og drager

Jeg synes det er rart at gnomene ikke bor i min hage så rotete det er der. Eller er det fordi jeg ikke kan se dem? Jeg er lei meg fordi vi nå er så overbefolket at det ikke er plass til steder hvor drager kan bo uten å bli sett. Allerede rundt kristi fødsel, visstnok ( ifølge boka «den svarte vikingen») utryddet menneskene i Norge hvalross og hval langs kysten. På 800-tallet var det rundt 100.000 mennesker her.

Voldemorts stav

Hvor var den da han var i Albania? Hvordan har han fått den tilbake?  Og hvorfor i allverden dro han til Albania og forventet å bli funnet? Det er da ganske langt å dra? 

Slurs motiv (spoiler)

Jeg synes motivet til Slur for å bytte side er for svakt. Men jeg kan likevel godt tenke meg at han ville bytte side: Fordi han bare har forakt for folk som følger andre som en sau og som ikke kan tenke selv. At han ser ned på svakhet og lite dyktige mennesker og ærer dem som er dyktige, uansett opprinnelse. Han må ha vært en veldig ensom mann.

Categories: bokanmeldelse | Tags: | 1 kommentar

Innleggsnavigasjon

One thought on “Harry Potters ulogiske univers

  1. Tilbaketråkk: Harry Potters ulogiske univers | Blopp.no

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.