Skaut meg her og hijab meg der

Takk og lov ser det ut til at hijabdebatten for det meste har rent ut i sanda, men den kommer nok tilbake. Så for å være klar for neste runde, skriver jeg dette.

Først litt historie:

Farmor, født i 1901: Da hun var tenåring vasket hun en gang håret og satte seg i solveggen med utslått hår. De bodde i havgapet, et sted hvor ingen kom forbi sånn rent tilfeldig. Unntatt hennes bror, som skjelte henne ut for å vise håret slik, rent skamløst! Det skulle være oppbundet.

Mormor, født 1907: Da hun var tenåring klippet hun håret nokså kort. Hennes bror ville ikke sitte ved bordet sammen med henne da de skulle spise. Hun så jo ut som en prostituert!

Vi har visst alltid så mange meninger om kvinners klær og hår, det skal være slik eller sånn. Og hvorfor skal vi absolutt kalle det hijab? Hva med ordet skaut?

Her er noen mennesker jeg kjenner og deres forhold til skaut. Omtrent halvparten har høyskoleutdannelse, den andre halvparten fem års skolegang eller mindre.

N: Bruker skaut og langt skjørt. Er veldig religiøs. Lar døtrene bruke bukser, men krangler med dem om skaut. Har problemer med at at de har sett bilder av moren i ungdommen uten skaut.
 
T: Bruker ikke skaut, men to av døtrene bruker skaut, den ene også langt skjørt. Sier: Du må vente lenge på den dagen jeg bruker skaut, jeg er bare ikke vant til det.
 
G: Bruker skaut. Datter ville ligne på mor og begynte med skaut, selv om mor syntes hun var for liten. Er skilt, men har en kjæreste – samme slags forhold som norske, skilte damer har. 
 
S: Sier: «Vi fra landsbyen er ikke så religiøse», selv om hun helst vil at datteren skal bruke skaut slik hun selv gjør. Datteren nekter. 
 
Y: Er nå nøye med å bruke skaut og kle seg riktig, i motsetning til før. Årsaken til endringen er at mannen hennes har vært utro, og hun vil derfor vise seg som en uplettet og perfekt kvinne. 
 
M: Ifølge andre var hun «diskodame» før hun ble born-again-muslim. Har ett barn fra utenfor ekteskap og ett i ekteskapet. Bruker heldekkende drakt, abaya, men dekker ikke ansiktet eller hender. Eldste datter bruker verdens minste skaut, så vidt større enn hårbånd.
 
F og A: Eneggede tvillinger. En bruker skaut og en ikke. Veldig praktisk, så kan man se forskjell.
 
F: Aktiv i klassen med å presse de andre jentene til å bruke skaut. Far sier ingen av jentene hun er sammen med i fritiden bruker skaut.
 
G: Troende, men ikke opptatt av skaut. Men bruker det for å få mer frihet og kunne gå mer rundt uten å bli baktalt.
 
T: Da sønn døde for mange år siden fikk far religiøs raptus og skaffet burka. T sa: Men alle vet allerede hvordan jeg ser ut. T gikk med udekket hode før hun tok på skaut ganske nylig, kanskje pga «alle» gjør det nå.
 
U: Har lyst til å ta av seg skautet fordi hun mener så mange hykler med det. Hun mener de egentlig ikke er religiøse, bare bruker det for å vise seg, og at det da blir nærmest blasfemisk å bruke skaut.
 
 
 
Mitt inntrykk: Skautet sier: «Jeg er dydig, jeg er stor pike, jeg er bedre enn deg. Fordi jeg har på meg det kan jeg gå hvor jeg vil.»
 
Bilde
Jackie Kennedy med skaut.
 
Categories: Uncategorized | Tags: , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.