Konfirmasjonskaker!

Vi har nylig feiret konfirmasjon.

Siden jeg har ME, lagde jeg kakene på forhånd. Dessverre var jeg så stressa så jeg tok ikke noe bilde av kakebordet, så bildet er stjælt, men oppskriftene kom fra Glutenfrie tradisjoner fra hele verden. Der er det også en liste over «festmat», dvs mat som er litt festlig og som er enkel å lage til mange og i forveien. Dvs frityr f eks bør jo lages når man står der, så da må du ha serveringshjelp hvis du har mange gjester.

kokebok

Jeg lagde kransekaker, pikekyss (med eggehvite) og crème brûlée (med eggeplomme). I tillegg kjøpte moren min noen kaker, ellers hadde jeg kanskje laget sjokoladekake med kikerter og tyttebær fra samme bok (den er veldig god). Det står i boka ganske mange forslag til forskjellige smakstilsetninger.

Fire av de som kom hadde problemer med sukker, men alle tålte litt. En tålte ikke nøtter, men det glemte jeg. Alle tålte egg.

Det er litt vanskeligere å forme kransekake uten mel. Jeg lagde to sorter: Èn med melis-sukrin med sitronskall fra økologiske sitroner. Der brukte jeg litt ekte melis for å «lime» bitene sammen. På denne tok jeg av alt skallet på mandlene, slik at den ble lys.

Den andre med litt brunt sukker og dessuten tok jeg bare av skallet på halvparten av mandlene, slik at man lett skulle kunne se forskjell. På den brukte jeg mørk sjokolade fra Lindt som lim. Selv om det står «spor av melk» på dem, vasker de så nøye at det går bra.

I pikekyssene tok jeg litt tragant for at de skulle bli stivere. I en runde tok jeg sitronsaft og palmesukker. I en annen runde tok jeg sukrin- melis igjen, men veldig lite, og en pose knuste tørkede bringebær. De ble gode, de!

Crème brûlée lagde jeg med vaniljestang som jeg kokte i kokosen og brunt sukker. Det er uten melk, men det merkes ikke på smaken. Nederst la jeg en sviske i omtrent halvparten og en tørket økologisk aprikos i den andre halvparten. Oppå la jeg knust palmesukker. Små engangs metallformer har jeg kjøpt før i en butikk for storkjøkken i Torggata, men de har det kanskje andre steder også.

Det er ganske lettvint å lage crème brûlée til mange, pikekyss også. Kransekake er jo litt mer jobb, særlig det å ta av alt skallet, men det er jo ikke nødvendig.

Alt lagde jeg flere uker på forhånd og stappa i fryseren.

Det er også liste i boka over kaker uten egg og kokos, hvilke kaker som egner seg til kunstig sukker osv. Alle oppskriftene er uten melk.

Her er et bilde fra wikipedia
Creme_brulee

Categories: mat | Tags: , , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.