Hvor alternativt er det egentlig?

Jeg spiser jo ikke så mye sukker og mel og slikt, og det blir av mange sett på som alternativt. Nå har det heldigvis begynt å bli ganske vanlig å spise omtrent slik som meg, av helsemessige årsaker, men før har jeg fått innmari mye pes for dietten. Som om mine problemer også ødelegger for andre som har lyst til å spise sukker, og tåler det. Jeg har jo blitt vant til å se på andre spise ting jeg ikke kan spise. Det er ikke så ille, det som gjør det slitsomt er alle «å, stakkars deg» hele tiden.

Det som forundrer meg mest er at leger mener at diett er alternativt.

Det jeg har tenkt på som alternativ behandling er vel egentlig

behandling som, hvis det virket, ville revolusjonert alt vi vet om kjemi og fysikk. Dvs behandling som ikke følger naturlovene, f eks healing. Du holder en hånd over magen til noen og «strålingen» fra hånda gjør at kreftcellene i magen deres sykner hen og dør. Vi kan måle en svak elektromagnetisk stråling fra alle menneskenes celler, og naturligvis varmestråling, men det er jo ikke snakk om at varmestråling fra en ovn vil helbrede kreft. Så hvis dette virket ville dette absolutt revolusjonere kunnskap om stråling.

Homøopati er jo også en klar kandidat til den definisjonen av alternativt, ettersom det virkelig ville være sensasjonelt dersom vannmolekylene fra bekken «husket» alle de forskjellige molekylene de har bumpet innom på sin vei nedover lia.

Ettersom alle cellene i kroppen er bygd opp av maten vi har spist er det ikke akkurat mot naturlovene å si at maten påvirker oss. Alle er jo i teorien enige om det. Det er dessuten litt, hvertfall, forskning, som viser at gluten og melk har dårlig innvirkning på en god del sykdommer. Se f eks her http://www.npif.no/index.php/forskning/om-forskning

Men det ser ut som om legene har en annen definisjon av hva som er alternativt. Den definisjonen må være noe slikt som

alternativ behandling er behandling som 1. ikke selges fra et anerkjent legemiddelfirma som har spandert middag og en kalender på meg, 2. ingen eldre norsk mann ansatt i helsedirektoratet har anbefalt, 3. jeg ikke lærte om da jeg studerte medisin (se 2.)

Det var visstnok fryktelig vanskelig å få anerkjennelse for cøliaki, diabetes og føllings sykdom, dengang for femti år siden, men det er nå faktisk noen diagnoser hvor diett blir sett på som viktig. Og det blir jo stadig sagt sånn rent generelt at en må spise «sunt», uten nærmere spesifisering, men også at «en må kose seg litt». Noe med at folk blir så lei seg når de ikke får kake hele tiden at de blir sykere av det.

Av og til ruser jeg meg på sukker. Og jeg må betale for det. Hver gang.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bildet kommer fra http://www.milogosce.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=14&lang=sr

Og med det samme jeg er i gang:

Dersom en du kjenner påstår at han eller hun har blitt frisk av homøopatiske midler, kan det tenkes at 1. han hadde blitt frisk uansett, eller 2. homøopatifirmaet har jukset og puttet ekte medisiner inn i sukkerpillene sine. Det har skjedd før. Jeg foreslår at du får vennen din til å skrive ned nøyaktig navn på middelet han har tatt, så sender du bekymringsmelding til Statens legemiddelverk. De kontrollerer nemlig ikke homøopatiske midler hvis de ikke får bekymringsmelding, men satser på at kontrollen i det EU-landet det blir produsert i er god nok.

Her er et brev jeg fikk. Siden hun bare er ansatt, skjuler jeg navnet til rådgiveren.

———————————-
Vi fører ikke kontroll med homøopatiske legemidler med mindre vi får direkte henvendelse ved mistanke om forfalskning.

Homøopatiske legemidler må selges via apotek i Norge og det er krav om at produksjonen har vært godkjent i et EU/EØS.land.

Med vennlig hilsen I Best regards
NN
Rådgiver | Adviser
Statens legemiddelverk
Norwegian Medicines Agency
http://www.legemiddelverket.nowww.noma.no
e-mail: post@noma.no

Categories: helse | Tags: , , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.