Identitet eller kulturforskjell

Som sagt mener jeg at dette med kulturforskjeller er sterkt overdrevet. Det jeg mener om setningen «vi må forstå at det er deres kultur» kan du lese her. Faktisk ser det for meg ut som om nesten alt som blir kalt for uoverkommelige kulturforskjeller egentlig er overgrep. Og disse overgrepene skjer mye sjeldnere i innvandrerfamilier enn det Frp vil at vi skal tro. Alle andre forskjeller mellom mennesker er stort sett ikke noe stort problem, med mindre man er en veldig lite smidig person. De to store forskjellene mellom etniske grupper vil jeg si er mikrokultur, og hvordan vi tolker verden. Mikrokultur er hvilken måte vi hilser eller sier nei på. Er det frekt å se ned når du snakker med en som er eldre enn deg eller er det frekt å se dem i øya? Fler eksempler nederst i innlegget. kvinneklær4

Forskjellen mellom folk fra forskjellige land i hvordan vi tolker verden er nesten like stor som forskjellen mellom hvordan høyrefolk og folk fra rødt tolker verden. Enten er det rikfolka som er skurker, eller det er de som jukser med trygdeutbetalingene. Enten er alt urettferdig mot svartinger eller muslimer, eller alt er urettferdig mot hardtarbeidende hvitinger.

Hvem folk identifiserer seg med er det som skaper problemer. En roman som handler bittelitt om det er Brick Lane av Monica Ali.

Arrangerte ekteskap

Jeg mener at arrangerte ekteskap gjør et samfunn mer lukka og mer splitta. Det har jeg skrevet om her. På den annen side er det svært få mennesker jeg kommer til å gifte meg med, så egentlig bryr det meg ikke noe særlig hvem du gifter deg med og hvordan du treffer ham eller henne. Mange ungdommer har problemer med å finne sin utkårede. Det kan faktisk være ganske stressende. Så om foreldrene hjelper til synes jeg vel egentlig ikke at det er så ille. Det som naturligvis er ille,  er om foreldrene presser barna sine til å gifte seg med en de selv ikke ønsker. Men det er altså et overgrep.

Omskjæring

Jeg kjenner faktisk ingen somaliere som er for omskjæring av jenter. Ikke at jeg kjenner alle somaliere i Norge. Nei, jeg tror ikke de lyver og later som. De jeg kjenner er nemlig nokså frittalende når vi er uenige om ting og tang. Derimot kjenner jeg mange som er for omskjæring av gutter. Helt ærlig mener jeg at det også er et overgrep. Men jeg ser at halve verden er uenig med meg. Og jeg ser at det blir vanskelig å forby det, fordi som driver med det har en veldig sterkt offeridentitet hvor storsamfunnet forbyr eller vanskeliggjør alt som er viktig for dem og deres kulturutøvelse eller religion.

Mat

Jeg er jo innmari allergisk mot masse greier. Jeg opplever egentlig at jeg ofte får mindre respekt for å spise annerledes enn det f eks en muslim gjør. Selv om jeg kommer til å bli rent faktisk syk, mens en muslim kommer ikke til helvete dersom han ikke vet at han spiser svinekjøtt. Jeg kommer naturligvis til helvete uansett, ettersom jeg hverken er døpt eller omskåret. Den tid, den sorg.
Jeg vet jo mange familier hvor familiemedlemmene spiser forskjellig mat. Med litt smidighet er ikke det noe problem.

Kvinnens stilling

Dum som jeg er utdannet jeg meg til ingeniør. Det er utrolig hvor truet menn føler seg når kvinner gjør det bra. Det er utrolig hvor mange subtile måter menn bruker for å holde kvinner på sin plass. Menn liker det ikke en gang når kjæresten deres har suksess, visstnok. Jeg får mark av norske menns selvgodhet når de snakker om hvor utrolig likestilte vi er i Norge sammenlignet med en del andre land. Det er rett og slett hyklerisk.

Ja, vi har hatt en kvinnelig statsminister. På samme måte som i f eks Bangladesh, Pakistan eller India har hun egentlig vært kvotert fram, og hun kom fra en familie høyt oppe i politikken. Erna Solberg blir kanskje vår neste kvinnelige statsminister, da blir hun den første som har vunnet i valg. Hun er på en måte kvotert fram hun også, siden vi har nominasjonskomitéer i partiene. Nå som vi har vist hvor feministiske vi er, kan vi slappe av litt og gjøre som vi pleier. Derfor har vi ikke en eneste kronprinsesse i partiene: Kristin- Audun/Heikki, Valgerd- Knut Arne, Erna – Torbjørn, Liv Signe – Ola, Trine – Hans/Abid/Olaf, Siv – en-eller-annen-mann …. kvinneklær6

Homofili

Det samme gjelder homofili. Det er ikke måte på hvor stor omtanke «hold Norge rent»-folka plutselig har fått for homofile, nå som de har funnet ut at toleranse for homofili er noe «vi» har.
Hvor aksepteret det er med homofili går litt opp og ned. I svært mange land i verden har det egentlig vært ganske akseptert, så lenge de ikke skilter med det offentlig. Imidlertid har det nå de siste årene for det første kommet en religiøs vekkelse, både i muslimske og kristne afrikanske land, og det har kommet en slags idé om at homofili er noe syndig folk har lært fra «Vesten». Så i Uganda må du nå i fengsel dersom du ikke forteller politiet om din nabos homofile aktiviteter.

Den underlegnes forsøk på å markere seg

Jeg klarer ikke finne igjen denne historien, det er ikke en gang sikkert at det er en sann historie: I Afghanistan var det noen doer som ble bygd av en hjelpeorgagnisasjon. Dessverre ble doene bygd slik at folk ble sittende og bæsje i retning av Mekka. Dermed måtte alle doene rives og bygges igjen.

Jeg tolker dette som identitet heller enn kultur. De færreste mennesker gidder å dille så innmari mye med sånt noe. Men her har vi en situasjon hvor rikfolk utenfra kommer og skal bestemme, og garantert de har blitt rike fordi de har stjålet fra oss, hva har de her å gjøre? Nå skal vi bare si fra til dem, la oss ydmyke dem til en forandring. La oss gjøre alt vanskelig for dem.

Det oppstår og dør igjen forskjellige klubber i Oslo som først og fremst har afrikanske gjester og spiller afrikansk musikk. Ofte blir hvite menn stoppet i døra. Som en slags hevn mot at afrikanske menn ikke får komme inn på norske klubber. Som om det er de samme hvite mennene som jobber som dørvakt/eier klubber som de som gjerne vil danse på en afrikansk klubb? Likevel synes mange afrikanere det er helt logisk. Nå skal «vi» ta igjen mot «dem», liksom.

Et annet eksempel er Moland og French i Kongo. Jeg kjenner godt igjen det Tomm Kristensen skriver om hvordan kongoleserne føler seg urettferdig behandlet, nå er det sannelig på tide at noen hvite blir straffet, hvite har det alltid så lett osv. Helt uavhengig egentlig om akkurat Moland og French var skyldige eller ikke. Klart det er fælt for dem i fengselet. Men det er jo også fælt i fengselet for for kongolesiske kriminelle eller kongolesere som er uskyldig dømt. Så mange kongolesere i Norge vil mene det er hyklerisk å bry seg så mye om noen norske i et grusomt fengsel, når vi ikke bryr oss noe videre om kongolesere i et grusomt fengsel. Og hvor mye bryr vi oss om en svensk journalist med eritreiske aner som sitter i et eritreisk fengsel?

(Jeg tar ikke stilling til om Moland og French er uskyldig dømt eller ikke).kvinneklær5

Så vi har det igjen: Bryr vi oss mer om noen som ligner oss? Og svaret er selvsagt: Ja, det gjør, vi helt automatisk. Og det gjør alle  mennesker, uansett hvordan de ser ut. I en undersøkelse fra USA viste de at når man photoshopper ansiktet til mindre kjente politikere slik at ansiktene lignet mer på forsøkepersonen selv, ble forsøkspersonene mer positivt innstilte. F eks mer buskete øyebryn, for det hadde forsøkspersonen osv.

Det er et noen undersøkelser som viser at de som har minst fordommer og minst tendens til å se på en annen etnisk gruppe som en gruppe heller enn enkeltindivider, er folk som har «datet» andre. (Amerikansk undersøkelse igjen, men har naturligvis rota bort linken) Enda en grunn til å være mot arrangert ekteskap. Men vi kan vel også anta at de som var mest positive i utgangspunktet også har større sannsynlighet for å faktisk bli kjæreste med noen «andre».

Identititet

Disse eksemplene viser naturligvis bare at folk fra andre steder i verden kan være like ulogiske som etnisk norske. Det er teit å spørre en muslim om han støtter Osama Bin Laden. Nesten ingen synes det er greit å drepe masse tilfeldige mennesker. Spør du om noe så dumt vil han bare bli fornærma og grave seg lenger ned i den muslimske skyttergraven. Spør du derimot om hvilken musikk han liker, hvilke bøker han leser, hvilke parti han stemmer på, hva han synes om pappaperm? vil dere kanskje finne ut at dere har ting til felles. Selv om dere liker ulik musikk, kanskje han til og med synes det er syndig med musikk, vil samtalen bli en helt annen enn når den begynner ut fra en fornærmelig idé om at alle muslimer er terrorister.

Det tar litt tid å overkomme fordommer og se mennesket. Det er fort gjort å tolke alt mulig som om den andre får alt og du selv får ingenting.

Igjen har jeg fått høre om ungdommer som sier «heldigvis er jeg ikke norsk, assa». Uten i det hele tatt at de reflekterer over hvordan de kan vokse opp i Norge uten å bli norske eller at det er rasistisk å tro at alle norske har en viss egenskap.

Et kuriøst eksempel er hvordan det er helt greit å være stolt når noen fra din etniske gruppe gjør noe storartet, men hvis du spør en norsk-pakistaner om han er kompis med Arfan Bhatti blir alt helt feil. Vi skal se på folk som individer! vil han si da. Jeg har ikke noe med skurker å gjøre! Men han er sikkert stolt over at Hadja Tajik er kulturminister. Som om Hadja Tajiks opphøyelse til kulturminister har mer med ham å gjøre enn Arfan Bhattis skurkestreker. Hadja Tajik virker på meg som et supermenneske, Arfan Bhatti som en nokså forvirra ung mann: Jeg er glad for at det etterhvert kommer såpass forskjellige innvandrere opp i media nettopp slik at vi kanskje, kanskje etterhvert ser på dem også som individer. Og det gjelder også hvordan pakistanere ser på somaliske innvandrere osv.

————————————————————————————————————————–

Man kan være venner selv om man er ulike: http://fredrik.cafe.se/den-omsesidiga-berikningen/

Litt om mikrokultur:

http://savannahbokhandel.no/blogartikler/nar-ingen-snakker-spraket/ Somaliere snakker i imperativ! Gi meg te!

http://smagalsomalier.wordpress.com/2013/01/04/kulturkollisjoner-pa-mikroniva-delelige-eller-udelelige-regninger/

http://smagalsomalier.wordpress.com/2013/02/06/kulturkollisjoner-fra-kommentarfeltet/

om å dele på regningen

http://smagalsomalier.wordpress.com/2011/12/03/kulturkollisjoner-pa-mikroniva-munnvold/

Hvis du søker på ordet «mikronivå» i den bloggen kommer det fler innlegg om denne type misforståelser. Og jeg vil igjen anbefale boka Reidun Aambø (red): Typisk norsk å være uhøflig? Innvandrere har ordet 

Jeg skal lete opp litt flere blogger om kulturmisforståelser på mikronivå etterhvert. Her er en liste over norske som bloger fra det store utland: http://utenlandsbloggere.blogspot.no/

Her er en fin video med de vanligste håndbevegelsene i italia, for å unngå misforståelser: http://www.youtube.com/watch?v=yMp31nTSzLg&list=HL1363195591&feature=mh_lolz

Omtale på dansk av boka Brick Lane av Monica Ali. Jeg likte boka godt, men er enig i innvendingene til leserne på amazon som ikke likte den. http://www.bogrummet.dk/ind.asp?visanm=679

Noe av det morsomste i boka er når faren vekselsvis dekker til døtrene og vekselsvis tar det av igjen ettersom om han skal bevise at han ikke lar seg diktere av henholdsvis engelske rasister eller bangladeshiske bønder. Identiteten som bangladeshisk intellektuell er vanskelig å vise fram.

En personlig historie: På Sri Lanka følger folk mange forskjellige religioner. En tamil jeg kjenner (av hindu-bakgrunn, men han er hardbarka ateist) fortalte om en bekjent av muslimsk bakgrunn: «Han sier han er først muslim, så tamil!» Min bekjente var veldig fortørna over det.

Man kan lure på om det viktigste for zoroastrikerne var å vise avstand til hinduene. Alle reglene deres er motsatt av hinduregler: http://no.wikipedia.org/wiki/Zoroastrisme  Bare to hovedguder, ikke besudle rent vann med avføring eller tiss, ikke besudle den rene ilden med døde mennesker, det var ikke lov å faste, all mat kunne spises osv http://www.faithandfood.com/Zoroastrianism.php Alt bare skriker: Jeg er ikke hindu!!

De som fortsatt er det er ganske tøffe: Muslimene mener at den viktigste guden deres er den samme som den muslimske djevelen. http://en.wikipedia.org/wiki/Yazidi#Muslim_antipathy 

http://videnskab.dk/kort-nyt/maend-foler-sig-truet-nar-kaeresten-har-succes

En kurdisk mann ble dømt til å gå med kvinneklær som straff, for en offentlig ydmykelse. Da tok masse menn på seg kvinneklær og sa «Det er ingen skam å være kvinne». Feministiske kurdiske menn!  https://www.facebook.com/KurdMenForEquality

Homofile i Uganda http://en.wikipedia.org/wiki/Uganda_Anti-Homosexuality_Bill

Diskusjon av hvem som kan bruke ordet nigger og hva det betyr http://www.tolerance.org/blog/exploring-power-n-word?newsletter=TT053111

Kronikk av Kristensen om Moland og French i Kongo http://www.nrk.no/ytring/guttene-som-krenket-kongo-1.11190514

Dawit Isaak har sittet i fengsel en stund. http://no.wikipedia.org/wiki/Dawit_Isaak

Categories: Uncategorized | Tags: , , , | 1 kommentar

Innleggsnavigasjon

One thought on “Identitet eller kulturforskjell

  1. mange spennende tanker. jeg vil bare peke på at det mangler en overgang mellom zoroastrisk religion og yazidisme. Slik det står nå ser det ut som lenka til http://en.wikipedia.org/wiki/Yazidi#Muslim_antipathy går til en artikkel om zoroastrikere. Nå er det faglig og personlig uenighet om i hvor stor grad yezidismen (og beslekta religiøse uttrykk som yarsani og alevi)) bygger på zoroastrisk tradisjon, men de er avgjort ikke identiske: http://vindheim.wordpress.com/2012/03/18/verdt-a-lese-om-yezidiene%e2%80%a8%e2%80%a8-%e2%80%a8%e2%80%a8/

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.