Generelt om søvn

Dette er litt generelt om hjelpemidler for bedre søvn, og nederst er en oversikt over tidligere innlegg om søvn, samt en video hvor Kenny de Meirleir blir intervjuet om ME og søvn.

I Norge er det et stort problem med dårlig søvn. Det påvirker nok kvaliteten på arbeidet for mange. Det ser ut til at de som jobber på disse søvn1søvnsentrene ikke har noe annet å bidra med enn å sette navn på søvnsykdommer, operere ved søvn apne og snakke om «søvnhygiene»: Å bare bruke senga til søvn, gå en tur på ettermiddagen osv. Dette er ikke akkurat sterke virkemidler.

ME-pasienter har, motsatt av hva mange tror, kjempeproblemer med søvn. Veldig mange sover ikke nok eller sover for lett, slik at de ikke føler seg uthvilt. Jeg har nå lastet ned boka «Chronic fatigue syndrome. A treatment guide. 2nd edition.» av Erica F. Verrillo og der er det også endel henvisninger til forskning på søvn og ME. For det meste handler søvndelen av boka om forskning som viser f eks hva slags hjernebølger ME-syke har når de sover sammenlignet med vanlige folk, eller hva slags molekyler sendt ut av hvite blodlegemer som ME-syke har sammenlignet med vanlige folk, og naturligvis: Piller. Og boka skriver pent om homøopati. Det har jeg litt vanskelig for å svelge.

Piller

Dette skal ikke handle om piller, men jeg nevner likevel to typer: Dette er fra boka nevnt over:  I 1996 fant dr Ernir Snorrason, dr Arni Geirsson og dr Kari Stefansson ut at galantamin, en selektiv avetylcholinesterase inhibitor, fungerte ganske bra for bedre søvn for CFS/ME-syke. Jeg vet ikke om dette er i bruk i Norge.

Melatonin: Endel bruker melatonin som innsovningshjelp. I USA selges melatonin f eks i kiosker på flyplasser, mot jet lag, men her i Norge må du ha registreringsfritak for å kjøpe det på apotek. Likevel er det mange som bruker det, så mange apotek har noen bokser liggende.

Melatonin produseres av kroppen selv og mange sier det er helt ufarlig. Jeg tok det i flere år. Dessverre fikk jeg en slags reaksjon tror jeg, hvor det ble vanskeligere for meg å fordøye kaffe og annet oppkvikkende. Jeg vet ikke sikkert om det er noen sammenheng. Jeg har skrevet litt mer om melatonin her.

Men her er det om enny sort pille: http://www.cortjohnson.org/blog/2013/07/22/help-for-sleep-me-cfs-fibromyalgia-coming-suvorexant-expected-to-hit-market-this-year/

Blendingsgardiner

Det er veldig viktig at det er helt mørkt om natta for egen melatoninproduksjon. Jeg har kjøpt blendingsgardiner fra KID. Jeg har søvn2trippelvinduer, noe som gjør at det er en liten sprekk i kantene. Det kunne nok vært fiksa med svart teip i kantene før jeg innstallerte dem. Gardin til ett vindu koster omtrent like mye som det koster staten at du tar sovepiller i én måned. Litt rar prioritering synes jeg. Vi må jo selv betale for gardinene.

Juksesollyslampe

En juksesollyslampe bør brukes tidlig om morgenen slik at du våkner skikkelig. Det er et problem å bruke den for meg, fordi jeg må ta en lur på formiddagen. Hvis du er akkurat litt bedre enn meg, kan du bruke en juksesollyslampe. Det er mange forskjellige merker i handelen. Husk at lysstyrken halveres med avstanden, og det kan lønne seg for deg å kjøpe en skikkelig kraftig en som du kan ha stående på f eks kjøkkenbenken, istedenfor en som du må ha helt inntil ansiktet. Finn også ut om du ønsker deg en som gir D-vitamin, og finn ut bølgelengdene til lampa du har valgt ut. UVB stråler på 280 til 320 nm gir D-vitamin. De fleste lampeprodusentene skriver ingenting om hvilke lysspekter lampene deres sender ut, så du må kontakte produsenten selv og mase. (Kanskje de begynner å skrive det etter litt mas?)

(Forøvrig kan du se på skyggen din: Hvis skyggen fra sola er lengre enn deg selv får du ikke i deg D-vitamin fra sola)

Istedenfor en hel lampe, kan du også kjøpe ørepropper som går rett på hjernen. Visstnok bra, men jeg har ikke prøvd dem selv. Valkee ørepropper. http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/helse/NPT1100B/valkee-orepropper-med-lysteknologi-npt1100b

Orange briller

Det er utvikla noen slags briller, søvnbriller, som gjør at det lyset som hindrer deg i å danne melatonin ikke når øynene dine, slik at du kan se på TV eller dataen sent om kvelden. Her er noen som selger det i Norge:

http://www.luhmacare.no/index.php?main_page=index&cPath=226_271

http://norsklysterapi.no/index.php?main_page=product_info&cPath=271&products_id=520

http://rehabshop.no/index.php?main_page=index&cPath=226_271&zenid=64a28035acf5fff29be0b467a3389e0e

Nevrofeedback/biofeedback

Dette er en behandling som dulter bølgelengdene i hjernen din i riktig retning. Det er dessverre ikke så mange som jobber med det i Norge i dag. Det er lurest å gå til en psykolog som kan det, en med mye erfaring. Du kan også leie utstyr og gjøre det hjemme, eller kjøpe utstyr, men det er lurt å ha en avtale med en proff som veileder deg innimellom. En som har lang erfaring er Øystein Larsen i Sandefjord. Her er bloggen hans (ikke oppdatert på lenge, men adressa til Sandefjord skulle være riktig) http://www.biofeedback.no/index.html

Det billigste du kan kjøpe er en alphastimulator som er utviklet for barn med ADHD, men det virker også på meg, som har for langsomme hjernebølger istedenfor for raske. Teorien er at kvikkere hjernebølger om dagen påvirker hele døgnets syklus. http://www.alpha-stim.com/

Oversikt over innlegg sortert etter type søvnproblem

Alle disse søvnproblemene kan ha helt andre årsaker, så ikke se deg blind på det jeg skriver her.

Føler seg stressa om kvelden. Tankene kverner. Mangel på 5HTP? (ingen innlegg) Tåler ikke krydder? Lever, pepper,sovepiller og søvn

Uro i kroppen: Mulig  magnesiummangel? 1. Å få i seg magnesium 2. Piller  osv som kan gi magnesiummangel 3. Symptomer og diagnoser som har sammenheng med magnesiummangel

Må opp og tisse om natta. Kan ikke bryte ned oksalat? NB! Må du tisse ofte, kan det være diabetes. 1. Diverse dietter. 2. Liste over mat med oksalat.

Er sulten om natta. Blodsukkerregulering med lavglykemsk mat? 1.  Diverse dietter 2. Se oppskrifter under kategori «mat».

Våkner om natta, er trøtt, men får ikke sove igjen: Lavt kortisol? 1. Hvordan øke kortisolnivået  2. Kortisol og ME/CFS 3. Magnesium og kortisol. Oppsummering.

Narkolepsi: 1. Narkolepsi og diett, 2:  Narkolepsi og LDN

Oppdatering:

I denne videoen snakker Kenny de Meirleir om ME og søvn. Han forteller om forskning som viser at interleukin 6 og interleukin 10, to typer cytokiner som blir produsert av hvite blodlegemer, påvirker søvnen. At mange sover mye i begynnelsen av sykdommen, men deretter sover de svært dårlig. Han forklarer at ME-pasienter har deltabølger av lavere kraft som dessuten er blandet med alfabølger, og at diverse hormoner er på bærtur. Hans tilbud til disse er gammeldagse epilepsimedisiner som, dersom du har epilepsi, må tas fire ganger i døgnet. Disse tas bare om kvelden og gir en litt bedre søvn, men fortsatt vil ikke søvnen gjøre pasientene uthvilt. Det er mest aktuelt for de som har snudd døgnet, for å få døgnrytmen riktig igjen.

fashioncntral

Artikkel om ulike typer søvn hos forskjellige folk med kronisk utmattelse: http://bmjopen.bmj.com/content/3/6/e002999.full

Bildene er reklamebilder, eller det er fra http://www.fashioncentral.pk/living-lifestyle/parenting/story-832-moms-shoulder-best-place-to-sleep-for-kids/#.UXe7DBzN75w og fra pktube.onepakistan.com.pk

Categories: Oversikt over søvn, søvn | Tags: | 7 kommentarer

Innleggsnavigasjon

7 thoughts on “Generelt om søvn

  1. Jostein

    Hei,jeg bruker f.lux på pc fungerer bra,følger sol syklusen
    ,får meg til å sove bedre…http://stereopsis.com/flux/

  2. Nytt tips fra Katrine: Søvnmaskin som lager en svosjende lyd. Selges på enklere liv. Det blåser en lett vind i rommet.
    http://www.enklereliv.no/sovnmaskin.html

  3. Har forresten fått tilbakemelding fra andre om at tipset til Jostein var lurt!
    Og her er en om å huske drømmer og hva slags hjerne man har: http://www.nrk.no/viten/derfor-husker-noen-oftere-drommer-1.11557183

  4. Sover dårlig med støy i nrærheten – og da spiser folk mer http://www.nrk.no/livsstil/_-stoy-kan-fa-deg-til-a-spise-mer-1.11598293

  5. Ennå to ting jeg har funnet ut om meg selv: Allergi eller noe slikt: Får hjertebank av egg og er urolig i sånn ett døgn omtrent. Da får jeg ikke sove.
    Og jeg sovner lettere hvis jeg først hører på lydbok direkte på øret. Høretelefoner med hvit støy er fantastiske! Men det gjelder å finne noe å lytte på som ikke har klare lyder innimellom.

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.