Narkolepsi og LDN

Toove spekulerer litt igjen. Jeg har skrevet om narkolepsi i et innlegg før, det er her.

Jeg har tatt LDN i omtrent tre år, litt til og fra. Jeg tok det i et par år, hadde opphold i ett år, så merket jeg at jeg var blitt så allergisk igjen. Jeg må rotere mat så jeg ikke begynner å reagere på den. F eks kamillete mandag, nypete tirsdag, peppermyntete onsdag osv og først mange dager seinere kan jeg igjen drikke kamillete. Hvis jeg drikker det samme mange dager på rad blir jeg veldig trøtt. Selv med tjue års erfaring med dette glemmer jeg meg stadig vekk og tenker «én gang til skader sikkert ikke» – og så blir jeg kjempetrøtt igjen. Men jeg sovner ikke uten videre. Nå har jeg lest meg opp enda litt på narkolepsi, og det ser ut til at folk kan få diagnosen narkolepsi selv om de ikke sovner plutselig og uanmeldt. Så kanskje jeg likevel faktisk har «ekte»narkolepsi. Men uten katapleksi, da.

Liten baby som gjesperUansett: Jeg begynte å ta LDN igjen, og etter en stund kunne jeg være våken hele dagen. Ikke nok med det: Plutselig kunne jeg spise svinekjøtt og rødbeter. På svinekjøtt har jeg pleid å reagere med stigmata i håndflatene eller kløe på nesa. Dvs det åpner seg sår i håndflatene som blør, uten at jeg egentlig kjenner noen smerte. Eller klør på nesa. Straks og med en gang. Med rødbeter gråter og snørrer jeg til jeg tørker helt ut. Bare litt saft på kinnet og jeg reagerer. Straks. Så det har vært veldig tydelige allergier, og selv om ingen lege noensinne har sett på det er jeg ganske sikker på at også leger er enige i at det er en slags allergi. Jeg så ingen grunn til å få en lege til å diagnostisere det, jeg kan jo bare spise noe annet.

Så prøvde jeg å spise det og det hadde gått over! Så nå går det i beiken og rødbeter. Jeg vet ikke hvor lang tid det tok før det gikk over. Sist jeg prøvde å spise det var kanskje for tre år siden? Én liten bit og det var kjørt.

Det ser også ut til at LDN hjelper mot munnsår, men det er en annen historie.

Hvite blodlegemer og narkolepsi

Jeg har kjøpt boka Immunologi og immunologiske teknikkerav Tor Lea. Jeg har ikke akkurat lest den fra perm til perm, men innemellom er det nå noe som jeg kan forstå. På side 179 står det: «Nå tyder mye på at slike celler (T-lymfocytter) er av stor betydning for å hindre utvikling av autoimmune sykdommer. Det er også grunn til å tro at de er viktige for å opprettholde toleranse mot den endogene bakteriefloraen og for eksempel matvareantigener.» T-celler er en slags hvite blodlegemer.

Hmm. Jeg har jo nettopp lært at det er noe rart med lymfocyttene til folk med ME. Jeg søker og finner hele fire forskningsprosjekter. kremt.

Common variants in P2RY11 are associated with narcolepsy. Kornum BR et al

Sitat: «Narkolepsi med katapleksi er sannsynligvis en autoimmun sykdom. [… Ved gentest fant vi en gentype… ] assossiert med redusert uttrykk av P2RY11 i CD8 + T-lymfocytter og NK-celler. «

Narcolepsy: autoimmunity, effector T cell activation due to infection, or T cell independent, major histocompatibility complex class II induced neuronal loss? Fontana A, Gast H, Reith W, Recher M, Birchler T, Bassetti CL.

Her er det listet opp noen mystiske greier som T-celler og andre hvite blodlegemer produserer, som har blitt funnet mye av hos folk med gjesp1narkolepsi.

In vivo and in vitro immune variables in patients with narcolepsy and HLA-DR2 matched controls. Hinze-Selch D, Wetter TC, Zhang Y, Lu HC, Albert ED, Mullington J, Wekerle H, Holsboer F, Pollmächer T.

Her fant de normale T-celler og normale NK-celler, men litt merkelig monocytt-funksjon, som de ønsker å undersøke nærmere.

HLA class II-restricted binding of muramyl peptides to B lymphocytes of normal and narcoleptic subjects. Silverman DH, Sayegh MH, Alvarez CE, Johnson TS, Milford EL, Karnovsky ML.

Noen slags protein-biter, som kalles muramyl peptider, hva nå det er, som ofte er på veggen til bakterieceller, forsterker lengde og amplityde i den langbølgede søvnen til dyr. De binder seg til visse muse- og rotte-celler.  Disse proteinbitene festet seg til vanlige folks B-celler, men ikke til narkoleptikernes celler.

Det ser ut til at disse artiklene referer til andre artikler som også handler om hvite blodlegemer og narkolepsi. De har jo ikke funnet ut nøyaktig det samme, men noe rart er det.

LDN og narkolepsi

Her er fra norsk wikipedia: «Interaksjonen mellom naltrexon ogmikrogliacellene i sentralnervesystemet resulterer i en reduksjon av proinflammatoriske cytokiner samt nevrotoksiske superoksyder, og antas å være grunnen til stoffets gunstige effekter hos personer som lider av fibromyalgi.[3]«

LDN står altså for Lav-Dose-Naltrexon og den eneste virkningen av det som er noenlunde anerkjent, er at det påvirker cytokiner, som er noe som blir laget av hvite blodlegemer.

LDN er dessuten en opiatantagonist. Dvs det motvirker opiaters virkning, sånn som heroin og morfin. Dr Karl Ludwig Reichelt har en teori om at gjesp2noen mennesker mangler enkelte enzymer og kan ikke bryte ned proteinene i gluten og melk riktig, istedenfor blir disse proteinene til et slags opiat. Dette er kjempekontroversielt, men det har ikke vært forsket ordentlig på av andre, og noe av den forskningen som tross alt har vært, har vært nokså dårlig. Dvs at dersom gluten og /eller kasein hos deg blir til en slags morfin, kan du jo bli ganske sløv. LDN kan kanskje motvirke dette?

Pasienthistorier

Når jeg søker på ldn og narcolepsy får jeg opp mange hundre tusen sider (sikkert endel omigjen). Mange av dem sier av det jeg sier: «Selv om kanskje LDN hjelper mot glutenintoleranse, er det ikke sterkt nok. Jeg spiser derfor ikke gluten og evt. melk, men tar LDN likevel, og det hjelper meg for min narkolepsi. «

Men det virker som om noen også har litt uheldige erfaringer, så det er nok lurt å begynne i det små, være forsiktig og ha en lege som følger deg nøye.

Bildet øverst er rappa fra http://www.tilknytningspedagogene.no/tilknytningsbloggen/tilknyttet-oppvekst/339-hvem-skal-vi-stole-pa

De to andre bildene er annen-hånds-rappa.

Categories: helse | Tags: , , , , , , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.