Kraft

Som sagt er jeg veldig tilhenger av kraft. Jeg er overbevist om at det er kjempesunt, og at vi mistet noe viktig da vi gikk over til buljong.

Jeg liker ikke kokt kjøtt så godt, så jeg koker ofte kraft på bare beina, selv om det ikke blir like god kraft. Men når jeg blander den med surkål eller andre ting blir det likevel kjempegodt.

Det blir mest gelatin av bein med ledd eller brusk, slik som oksehaler eller hønseføtter. Du får kjøpt hønseføtter i vietnamesiske butikker, som er uten den ytterste skjellhuden. Du må klippe av neglene. Jeg har forsøkt å få tak i kuvom, som visstnok gir veldig mye gelatin, men har ikke klart det ennå.

I trykkokeren er det viktig å ikke koke for lenge, da blir det vond smak. I saktekoker kan du jo bare gå fra hele greia!

Når du har kokt kraft er det viktig å avkjøle raskt. Krafta er kjempedeilig for skumle bakterier. Bakteriene liker aller best en temperatur mellom 25 og 40 grader, så det er viktig at kraften er på denne temperaturen bare en kort tid. Jeg fisker ut beina og sette hele gryta i kaldt vann, og så bytter jeg ut vannet flere ganger, da blir det raskt kaldt. Så setter jeg gryta ut eller i kjøleskapet og venter til den blir såpass kald at fettet flyter opp. Noe av fettet kan være godt, men som regel ikke. Så kaster jeg fettet i matsøpla og tar kraften i plastbokser i fryseren. Jeg bruker ganske store bokser, på omtrent en halv til en liter, og så setter jeg dem bare i kjøleskapet.  Kjøleskapet mitt er veldig kaldt. Kraften tiner litt etter litt, slik at jeg bare heller av det som er tint og varmer det med en smakstilsetning. Passe mye tiner hver dag. Du kan også koke den inn så den blir kraftigere og fryse den i små isbitbokser og bruke til smakstilsetning i saus og lignende.

Jeg bruker nesten alltid surkål i krafta. Den sure smaken oppveier det vamle og tilsammen blir det kjempegodt. Sur suppe, som de sier på kinesisk og russisk. Jeg liker best kvass jeg har laget selv (surkålsaft med melkesyrebakterier). Da trenger jeg ikke blande noe mer i suppa hvis jeg ikke vil. Når jeg bruker kjøpesurkål tar jeg som regel i noen mer smakstilsetninger. Her er noen forslag:

Kok en liten, grønn mango og løk sammen med kjøttet og beina.

Kål, hvitløk og løk kokes i fårebeinskraft og serveres med en god salt fårepølse til.

Varm kraft og ta i:

kjøpesauerkraut og ajvar

kjøpesauerkraut og røkt makrell

kjøpesauerkraut og en god salt spekepølse

kjøpesauerkraut og kudzu og masse vårløk og litt hvitløk og chili

kjøpesauerkraut og salvie

kokosjogurt eller kjøpesauerkraut og fersk kokosmelk.

Du lager kokosjogurt ved å ta noen kapsler med probiotika i en boks melk og vente en dag.

Categories: mat | Tags: , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.