Knallblå eller blasse øyne?

Dette er stort sett spekulasjon. Vitaminer påvirker naturligvis hvordan vi ser ut. Hunden blir fin og blank i pelsen når den har spist sunt og er frisk, og det gjelder jo også oss mennesker.

Jeg lurer på om mikrobiomet vårt påvirker hvor blasse øya våre er? 

Jeg har sett at i perioder jeg har spist helt feil har jeg fått veldig blasse øyne. Jeg har sett ut som en gammel dame. Når jeg så har spist mer grønt har øya mine sett bedre ut. Men når jeg spiser masse surkål eller probiotika blir øya mine knallblå med en ganske mørk farge. Flott farge.

Dere som har et ganske bra utgangspunkt, med en OK blanding av bakterier i tarmen, hvis dere spiser mye grønt vil dere mate de «gode» bakteriene. Men for meg, som har et veldig dårlig utgangspunkt, er det kanskje ikke nok. For å få en balanse i mikrobiomet mitt ligner på en frisk persons mikrobiom må jeg fylle på med melkesyrebakterier.

Tror jeg, altså. Hvis du har blasse øyne er det verdt å prøve? Det er hvertfall ikke farlig å spise grønnsaker:-)

Øyefarge kan utrolig nok påvirke hvor godt du ser. Men siden disse menneskene i forskningen under hadde «lys blå» iris og ikke mørkeblå, hadde de kanskje en vitaminmangel?

Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2012 Apr 12. Iris color and visual functions. Nischler C, Michael R, Wintersteller C, Marvan P, van Rijn LJ, Coppens JE, van den Berg TJ, Emesz M, Grabner G.

Bildet forestiller Paul Newman, som var kjent for å ha knallblå øyne. Han var også kjent for å spise mye salat.

Categories: skjønnhet | Tags: , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.