Et praktisk kjøkken

Kanskje et litt kjedelig innlegg, men jeg har brukt endel tid på å finne ut hvordan akkurat mitt kjøkken bør være, ut ifra hva jeg spiser. Ekstra vanskelig ettersom jeg har eksperimentert endel med kostholdet og endret dietten flere ganger – og dermed også teknikkene for å lage mat. Jeg ser at hvor praktiske folks kjøkken er varierer veldig.

Størrelsen på kjøkkenet

Det mest praktiske er faktisk et ganske lite kjøkken, slik at du ikke trenger å gå så langt når du skal ta vann i en kjele eller skylle grønnsakene. Best er med masse benkeplass og bare en eller en og en halv meters klaring mellom, slik at du bare trenger å snu deg.

Plassering av husgeråd

Jeg er litt sær. Fordi en venninne en gang opplevde at hele skapet fullt av tunge tallerkener falt ned, har jeg de største tallerkenene nede i gryteskapet. Jeg bruker stekepanne hver dag, så den ligger alltid framme. Bak tallerkenene har jeg to jerngryter jeg bare bruker av og til. Oppå en hylle har jeg en stor gryte jeg før brukte til å koke suppe, men nå har jeg i tillegg min fine trykkoker, som står i et benkeskap uten dør. Fremst har jeg plassert ting jeg bruker ofte, bakerst det jeg bruker mer sjelden.

I overskapet har jeg plassert mindre tallerkener og skåler. De er ikke plassert slik at jeg hver gang jeg skal ha noe må løfte på det som er oppi. Det er veldig upraktisk. På en hylle er alle glassene og koppene. Da er det lett å få tak i dem. Hvis jeg hadde hatt pyntesaker på hylla ville jeg vært nødt til å vaske dem for støv og fett hele tiden.

Jeg mangler en magnetskinne til å henge kniver på. Det hadde sett ryddigere ut enn å bare ha dem på benken.

Kum

Dessverre har jeg bare én kum. Hadde vært fint med to, og en kran som er høy nok til å få store gryter under.

Utstyr

Jeg har kvitta meg med et par ting: Vaffeljern, Kenwood kjøkkenmaskin, mikrobølgeovn, idlismaker. Jeg har fortsatt takke, men den er plassert et annet sted. Jeg har en liten kjøkkenmaskin som jeg bruker en sjelden gang.  I et skap i stua har jeg former av silikon til isbiter av fruktsaft og former som jeg bruker til å bake eller lage leverpostei (ikke de samme, det setter smak på kakene). Glutenfritt bakverk har en tendens til å feste seg, derfor er silikon fint. For å få sprø skorpe steker jeg kaka den siste tiden uten form.

Jeg har et gammeldags krumkakejern som er til å bruke i en åpen ovn med ild. Jeg legger litt plast på og bruker den til å forme mexikanske tortillas av maismel.

Jeg har en fjøl til kjøtt og grønnsaker, og en som bare er til søte ting som frukt. Så slipper jeg at det smaker hvitløk av vannmelonen.

Jeg har tre siler av metall i forskjellige størrelser, den største kan legges over vasken slik at jeg enkelt kan helle ut kokevannet fra grønnsakene.

Grytene passer inni hverandre. Når noe skal fort bli kalt, kan jeg ta kaldt vann i den som er litt større og sette den litt mindre oppi.

Jeg ønsker meg en slipestein som har en slisse hvor du bare kan dra kniven. Jeg har en vanlig slipestein, en veldig god og billig brødkniv (den dyre jeg kjøpte var helt håpløs, med kaldt metallhåndtak) og mange små skarpe kniver til å skrelle grønnsaker. Jeg har gode sleiver og har kasta de som hadde plast og lett smelta eller som ikke var solide nok. Jeg har flere hullsleiver av forskjellige typer og dessuten rørepinner – spisepinner som er veldig store. De bruker jeg når jeg friterer. Jeg har en saks jeg klipper opp biff med slik at jeg kan steke den i biter. Da trenger jeg ikke vaske fjøla hver gang jeg steker biff.

Vannkoker er viktig. Skal jeg koke vann til grønnsaker og har dårlig tid tar jeg halvparten av vannet i vannkokeren.

Salatslynge av en type med en snor jeg bare drar i for at den skal snurre. Veldig glad jeg kjøpte den.

Mange store boller er kjekt å ha.

Noen mellomstore, litt lave boller som jeg bruker når jeg spiser suppe i senga. Tar suppeskåla oppi en større bolle.

Litt reklame: http://www.hegdehaugen.no/
Denne jernvarehandleren velger stort sett de tingene av best kvalitet. Virkelig god til å finne de bra varene.

Maten 

Jeg har et kjempefint kjøleskap. Bosch med veldig lavt energiforbruk og, ikke minst, det bråker nesten ikke. Mitt forrige kjøleskap dura som bare  det, ganske viktig når du har en liten leilighet. Jeg har stilt inn kjøleskapet på én grad oppe og fryserdelen på relativt varmt, -16 grader. Jeg lar ikke mat ligge lenge i fryseren, så det er ikke nødvendig med en veldig kald fryser. Men i kjøleskapet har jeg jo ofte surkål og dessuten kjøtt, så det må være kaldt. Mitt forrige kjøleskap hadde åtte graders forskjell mellom øverst og nederst. Da er det ekstra viktig å oppbevare kjøtt og surkål nederst og grønnsakene øverst.

Løk, paprika, tomater, agurk , potet og søtpotet oppbevarer jeg i en stor pen bolle på benken, med et kjøkkenhåndkle over for at det skal holdes mørkt. Hvitløk og chili oppbevarer  jeg i et lite glass på benken.

Noen sorter glutenfritt mel, som sorghum (durra) blir fortere harskt enn hvetemel.  Jeg lager av og til melmat til datteren min eller gjester. Jeg prøver å ikke ha så mange sorter på en gang slik at det ikke blir for gammelt. Jeg har melet i en skuff eller i en tett boks. Bakepulver og tragant og slik har jeg også i en egen boks.

Søppel

Nå er det gjenvinning også her. Den gamle dunken bruker jeg til restavfall, og oppå står en liten boks jeg bruker til matavfall. Den er åpen, slik at jeg kan stå rett over og skrelle skrellet rett nedi. Jeg har aldri forstått hvorfor folk setter søppelkassene inntil varmtvannsberedern, bare for å være sikker på at det skal begynne å gjære riktig fort. Jeg er ikke så fintfølende at jeg blir dårlig av å se på en søppelkasse.

Oppdatering: Glemte å skrive om benkehøyde. Jeg hadde en bestemor som var ganske kort, og kjøkkenbenken hennes var tilpasset henne. Det var fryktelig for meg å stå og jobbe ved den, jeg fikk kjempevondt i ryggen, selv da jeg var ung og sprek. Jeg tror at hvis det er flere i familien med svært ulike høyder kan det være lurt å også lage kjøkkenbenk i ulike høyder. Halve benken brukes jo til oppbevaring når vi jobber, så det burde være greit å bare flytte litt på tingene så du kan ta fjøla på din halvdel.

Bilder: Øverst er fra filmen Salmer fra kjøkkenet

Nederst kjøleskapet mitt med restene av et glass oliven, bruker vannet til å marinere ting i, agurker som ligger i kvass (surkålsaft) et døgn eller to, surkål med løk og blomkål, surkål med jordbær, surkål med gulrøtter, en gryte kraft med litt surkål i for at det skal holde seg bedre, en skål med kokte akkarringer i olivenvann.

Categories: mat | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.