Problemet med innvandrernaboer

Haha! Nå er det sikkert mange som blir provosert! Især mine naboer, hvis de leser dette🙂 Det største naboproblemet her akkurat nå er partynorske; nyinnflytta unge norske som tror at i Oslos sentrale boligstrøk er det helt greit å ta seg en trall midt på natta – eller kanskje jeg skulle kalle det gaule? Mest minneverdig er fyren som stilte seg opp på en veranda og ropte: «Hoi! Hoi! Hoi!» i en halvtime minst! Jeg var for trøtt til å orke å finne ut hvem det var. Heldigvis er det blitt litt bedre for meg etter at jeg skaffa meg blendingsgardiner. Som en bivirkning stenger de også ganske mye lyd ute, ettersom de er som et trekkspill.

Men det er noen helt spesifikke problemer med innvandrere som naboer, og jeg håper at ved å skrive dette her vil innvandrere og kanskje de som jobber med innvandrere tenke seg litt om.

De bor ikke her

Mange innvandrere flytter aldri helt hit. De fortsetter å tenke at de skal flytte hjem neste år. Da blir de jo litt mindre interessert i omgivelsene enn  folk som planlegger å bo her til de dør. Praksis viser at folk faktisk stort sett blir boende. Barna blir naturligvis tilknyttet Norge, alle de kjenner i hjemlandet dør eller flytter de også, hjemlandet forandrer seg til det ugjenkjennelige eller forandrer seg ikke, men fortsetter å være et krigersk diktatur. Likevel går alle pengene til å bygge hus i landsbyen i håp om bedre tider.

Intervjuet med Mustafa Can fra Aftenposten er ganske fint: http://www.aftenposten.no/kultur/–Gjor-alltid-vondt-med-forandringer-6959308.html

Kjære innvandrere: Bestem dere for hvor dere vil bo. Halvveis her og der er ikke bra for hverken dere eller barna.

De er usikre

Som nokså ny i et land vil du alltid være litt usikker. Hvordan fungerer systemet her? Har jeg rett til å klage på dette, eller er det noe de innfødte synes er helt greit? Hvem skal jeg i tilfelle klage til? Borettslag? Hva er det? Og så er det språket naturligvis.

Kom igjen: Masse norskkurs! Introkurs for innvandrere med de pensumforslagene jeg foreslo! Og kjære innvandrere: Vi etnisk norske er ikke nødvendigvis så selvsikre og godt kjent som dere tror. Vi vet heller ikke alt om reglene i et borettslag eller hvordan FAU på en skole fungerer. Meld dere til styret i borettslaget selv om dere ikke skjønner bæret, og dere vil mest sannsynlig lære masse og deres norske naboer vil bli kjempefornøyd.

De er vant med dårlige forhold

De fleste innvandrerne har kommet hit for å finne noe bedre. Mange kommer fra økonomisk dårlige forhold og diktatur. De er vant med at autoriteter lyver og er farlige. De er vant med at det er umulig å få endret ting i deres nærmiljø. Det tar litt tid å forstå hvordan ting faktisk kan endres, at de ikke behøver å finne seg i rot og søppel eller dårlige hus, og hvem de skal klage til. Og er du vant med dårlig bostandard virker kanskje ikke leieleiligheten så ille som hvis du kommer fra et slott. Er dusjen litt dårlig? Vel, før hadde bare en brønn. Best å spare for å bygge fint hus i landsbyen, dette her er bare midlertidig uansett.

De kan ikke norsk

Jeg vet ikke hvorfor det er så mange som er dårlige i norsk. Må være noe med undervisninga, prisen på det, barnepassordninger, behovet for å lære seg norsk? Det tar litt tid å lære et nytt språk, men skal de bo her må de jo en gang bli en del av samfunnet. Jeg er helt for obligatorisk norskundervisning for asylsøkere før det er bestemt om de skal få bli. Da blir vi kvitt endel av det svarte arbeidet siden de ikke vil ha tid, og dessuten, selv om de får avslag, vil de reise tilbake og kunne snakke litt : Hva med å starte business med å selge til norske firmaer? Det er delvis slik Brittish Council har fått alle til å lære seg engelsk. Alle som kommer på familiegjenforening må naturligvis også tvinges til å lære norsk. Mild tvang, selvsagt, og i det hele tatt: Muligheter for å lære seg det.

Og her er et forslag til introkurs for innvandrere: https://taansvarfordegselv.wordpress.com/2012/07/01/introkurs-for-innvandrere/

Bildet viser innfødte på dugnad for Trondhjem Tennisklubb. http://www.trhtk.no/nyheter/2011/dugnad_11.php

Categories: Uncategorized | Tags: , | 4 kommentarer

Innleggsnavigasjon

4 thoughts on “Problemet med innvandrernaboer

  1. Hm…en stund trodde jeg du tullet, du beskriver mine norske naboer helt til detaljnivå. Skjønner at noen du kjenner sender penger hjem istedenfor å fornye tre millionersvillaen i Norge. Akkurat som min slekt gjorde da de reiste til USA og det var nød her… Takka meg til utenlandske naboer. Syns jeg.😀

  2. Haha! Hver gang en norsk person skriver noe som ikke er overveldende positivt mot innvandrere får man sånne svar som du skriver til meg.
    Jeg skrev det mest for at folk kanskje skal tenke seg litt om. F eks innvandrere som er usikre. De har jo ingen grunn til det.
    Jeg bor jo ikke i et tre-millioner-villa-strøk, men i et område med mange kommunale leiligheter, hvor veldig mange bor midlertidig. Skulle også ønske at systemet med de kommunale boligene kunne gjennomgås i sømmene, hadde vært fint om folk ble boende, så kunne de nye innvandrerne flytte et annet sted. Sånn som det er nå kommer det nye folk hele tida, hver gang jeg blir kjent med noen flytter de. Det er f eks vanskelig for beboere i kommunale leiligheter å få tak i – åh, jernteppe: sånt brev som sier at du har stemmerett på vegne av….

    Ellers kan man jo si mye om naboer. Mine naboer kan sikkert si endel om meg også. Og heldigvis er det flere naboer her som er innvandrere, men ikke tenker på å flytte «hjem» hele tida, men virkelig bor her og bruker tid på å gjøre det fint i bakgården bl a. De er her til og med endel om sommeren🙂

    Veldig få mennesker passer helt inn i en mal.

  3. Det er ganske viktig at vi tar opp akkurat de konkrete problemene som innvandring faktisk fører med seg. Ikke tulleproblemer som at muslimer bruker hijab. Hva bryr det meg? Alle bruker vel de klærne de liker best.
    Først når vi tar opp de faktiske problemene og også snakker om dem med innvandrere (ikke til), kan vi også få gjort noe med dem. F eks: Bestem for om du bor her eller der. Krev din rett, ikke stå med lua i hånda. osv
    Og selvsagt at vi kan snakke om de helt konkrete positive tingene som skjer i møte med folk fra forskjellige land. Jeg synes alltid det er interessant å snakke med folk fra andre steder eller som gjør ting på andre måter, hadde f eks en lang samtale med noen fra Jehovas vitner forleden. De sender så mange misjonærer hit bestandig.

  4. Her er et kjempefint blogginnlegg om å være innvandrer:
    http://www.denafrikanskefarmen.com/2012/04/16/verst-av-alt-er-ensomheten/

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.