Lavt kortisol: Søvn og behandling

Igjen: Et innlegg fullt av spørsmål heller enn svar, og jeg vet ikke hvem som skal kunne svare. Kanskje ingen egentlig vet det? Behandlingstipsene kommer nederst i innlegget.

I boka «Eventyret om hormoner og vitamner» av Heinz Graupner, oversatt fra tysk i 1942, står det  at svake binyrer, eller lavt kortisol, kan gi svett og varm oppvåkning midt på natta i en drøm. Et adrenalinrush som er så kraftig at det vekker deg. Jeg finner ikke noe forskning på det på internett. Er det en gammel sannhet som har blitt glemt eller noe som legene innbilte seg?

Hormoner og søvn

Det er en ganske komplisert sammenheng mellom de forskjellige hormonene våre. Her er et forsøk på å forstå:
Kortisol og adrenalin er hormoner som vekker oss og gjør oss aktive, og de produseres i binyrene. Melatonin produseres av ECcellene i tarmen, og også i konglekjertelen. Melatonin fra tarmen brukes i tarmen, til mange forskjellige ting. Konglekjertelen produserer bare melatonin når det blir mørkt, og det slippes ut i blodbanen, ikke i tarmen. Det er dette melatoninet som skal få oss til å sovne.
Tidlig morgen skal vi ha høyere kortisol enn om kvelden.
Mange med IBS (magetrøbbel) sier de sover dårlig. Det er mulig at kortisol og noradrenalin er annerledes om natta enn hos friske personer, enten lavere eller høyere, ettersom om de har forstoppelse eller løs mage. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2982.2009.01351.x/abstract
 

Diett ved lavt kortisol

Det ser ut til å være en sammenheng mellom fordøyelse av stivelse og kortisolnivået hos mus, samt lavt vitamin B5nivå.
Kan vi få bedre fungerende binyrer ved å spise mindre sukker og stivelse og mer av de langsomme karbohydratene? (Grønne grønnsaker, bønner, helkorn som ikke er oppmalt…) . Kanskje til og med den type diett jeg spiser, med bare grønt og proteiner, ikke noe hverken frukt eller enkel stivelse? (Grovkarbo heller enn lavkarbo, de grønne grønnsakene inneholder jo masse karbohydrater)
Dr Neidert mener at folk med svake binyrer skal starte dagen med suppe.  Selv innbiller jeg meg at gelatin hjelper, og blander til og med masse gelatin i teen. Men jeg klarer ikke finne noe faktisk forskning på dette naturligvis, all forskning er enten på piller eller på kompliserte små molekyler. Å spise kraft og ta gelatin i teen er hvertfall ikke farlig, så hvorfor ikke prøve? Om ikke annet får du i deg mer næringsstoffer.
Noen står opp om natta for å spise. Det kan også ha med leverens glukoselagre å gjøre, og har ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng med lavt kortisol. Men det kan hjelpe med en diett uten stivelse og sukker – som for så mye annet.
Det er også en sammenheng mellom allergier og lavt kortisol. Det vil sannsynligvis bli verre om du ikke bryr deg om allergiene dine.

Livsstil

Kortisol øker ved stress, og for å la binyrene få hvile bør man unngå stress, både fysisk og psykisk. Dvs også unngå f eks influensa. Haha det er lett! Uansett, det har kommet noe forskning nå som viser at ved endel infeksjonssykdommer kan det hjelpe å ta probiotika. Du må ta ganske mye for at det skal være noen vits i. http://www.chr-hansen.com/news-media/singlenews/new-study-probiotics-may-help-you-fight-off-the-flu.html
Ellers er det viktig å få nok søvn, unngå å komme i situasjoner hvor du ikke har oversikt, spise jevnlig osv – vanlige råd. Mange sover visstnok best om morgenen, kl 7 til 9. Hvis du har problemer med det og begynner jobben tidlig, kan du kanskje få til en egen avtale med sjefen  – forhåpentligvis i en periode til det går over?

Tilskudd

Også Heinz Graupner nevner vitamin B5. Det selges egne vitaminblandinger beregnet på folk med svake binyrer. Noen av dem inneholder også stoffer som er oppkvikkende. Disse bør unngås over lengre tid, fordi du visstnok kan slite ut binyrene ytterligere. Her er en liste, på ingen måte utfyllende:  Kaffe, te, roibooste, mate (te fra Argentina), lakris, rosenrot, pepper, sitrongress,…
Mennesker med IBS (magetrøbbel) produserer mindre melatonin, og det kan hjelpe med tilskudd av melatonin for magetrøbbelet – og også for søvn. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21128901 her
Det er en god del forskning på lever og melatonin: at det hjelper å ta melatonin dersom du har diverse leverproblemer. Likevel er leverproblemer listet som en av  grunnene til å ikke ta melatonin, og jeg kjenner to personer som etter å ha tatt melatonin en stund ikke lenger kunne fordøye kaffe. Polsk melatonin-merke: http://www.lekam.pl/doc/melatonina Lett å lese med Google translate🙂
Vitamin B5 fins i alt mulig, det er ikke «påvist mangel», men jeg må si at jeg selv merker forskjell når jeg tar det. http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/pantotensyre.php

To nettsider om binyrer

Noen av de tipsene jeg har gjennomgått her er fra disse to nettsidene:
Det er en amerikansk og en tysk lege som ser ut til å jobbe nesten bare med folk med lavt kortisol/svake binyrer, og de har satt opp disse nettsidene som reklame for seg selv. Jeg ville tatt endel av rådene de gir med en klype salt. Faktisk tar jeg alle råd med en klype salt! Vær alltid forsiktig, især med det jeg skriver🙂
Begge legene Wilson og Neidert skriver om diverse tilskudd som skal være bra for lavt kortisol. Jeg kjenner ikke til disse og vil derfor ikke skrive om dem. Legg merke til at de ikke er enige i hvilke tilskudd som er bra. Dr Wilson tjener sikkert bra å selge sine tilskudd. At de er bedre enn andre tilskudd har jeg vanskelig for å tro, men det er jo andre tips på nettsiden hans.
Selv har jeg tatt Cortef i en periode, men begynte å blø i tannkjøttet mens jeg satt stille. Det er ikke noe for meg.  Jeg begynner alltid med det som ikke er farlig – som f eks å koke kraft, spise gelatin, sove lenge og unngå stress.

En veldig kontroversiell behandling for kortisol

Noen leger har en idé om at man skal la binyrene få «hvile» ved å gi et binyreekstrakt. Andre mener at dette ikke er noe lurt, for det som skjer da er at binyrene slår seg av siden det ikke er behov for dem mer. Vær forsiktig hvis du begynner på noe slikt. Les forskning og tenk deg godt om.
Denne behandlingen beskrevet her er nærmest motsatt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19165314 Her er beskrevet hvordan kortisol kan bindes til visse proteiner slik at det ikke er tilgjengelig for kroppen. Etter en stund slutter man med behandlingen og da vil binyrene legge seg på et høyere kortisolnivå. Det ser ikke ut til at noen har prøvd det ut i praksis ennå.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022475/ Og dette er en liten oversikt over kronisk tretthet og hvordan lavt kortisolnivå kan oppstå. Bildet er av Ernst Vikne fra Flickr
Categories: helse, søvn | Tags: , , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.