Blått eller rosa? Når mamma blir en liten gutt…

Enkelte er fra seg over lekenes inndeling i kjønn, andre mener det gjør ingenting, vi er forskjellige og det må vi akseptere.

Jeg mener begge synspunkt er forenklet.

JA, jenter og gutter er forskjellige, litt hvertfall, hvis vi tar en gruppe gutter og undersøker dem én og én vil de tilsammen være litt mer «guttete» enn  jentene vi undersøker. Men likevel: Jeg har hørt nok mødre si «Han er gutt, vet du» som forklaring på et eller annet frekt, bråkete eller voldsomt, men så når gutten viser seg å elske å tegne blomster, å leke med dokker, å kle seg ut – da blir det oversett eller forsøkt å pense ham inn på et annet spor. En grunn kan være «Jeg er så redd for at han skal bli mobbet», men det skal litt mer til for å bli mobbet. Å bli ertet litt av og til tåler de fleste. Og gir en slik holdning en slags tillatelse til at gutten deres kan mobbe andre gutter som er jentete?

Gutter er annerledes enn jenter, de sosialiserer oftere i store grupper, mens jentene liker oftere små grupper. Gutter er jevnt over litt mer interessert i mekaniske ting, voldsomme leker, spill – jentene er litt mer interessert i rollespill, de endrer reglene hele tiden, kler seg ut. Men mange jenter liker å spille fotball av og til. Mange gutter liker å kle seg ut og være en annen en liten stund. Og vi finner ekstra sporty jenter og ekstra stille gutter. Vi menneskere har så mange forskjellige aspekter det er litt vanskelig å se et menneske som bare en representant for et kjønn.

Og her er et nokså spekulativt innlegg om dårlig selvbilde og evolusjon: Se deg i speilet

Og et brev om gutte- og jenteleker jeg sendte til lego, og deres svar: Jeg er gutt, jeg liker rosa. Ergo: Rosa er en guttefarge.

Og her er et fint innlegg om stereotypier på en annen blogg: http://femmefallera.wordpress.com/2012/04/01/pippi-er-en-jente-jente/

Bildet under er fra bloggen http://frkbarlund.blogg.no/ – bloggen må leses fra begynnelsen

To aspekter som nesten aldri kommer opp i samtalen om dette temaet:

Kommer jeg alltid til å beholde det kjønnet jeg har?

Mange barn jeg har snakket med har egentlig vært litt usikre på hvordan disse greiene funker. F eks en gutt som sa forhåpningsfullt  til meg: «Når mamma blir liten gutt, da vil hun leke med meg». Jeg var nesten nødt til å skuffe ham.

Det virker for meg som om mange barn bruker litt tid og eksperimenterer litt for å finne ut hvilke kjønn de har og lære seg hva som er reglene for det kjønnet. I den prosessen er det viktig for dem med rosa tyllskjørt, slik at ingen som ser dem er i tvil om at de er jenter, ja! Gjerne utenpå bobledressen og gummistøvlene. Dessuten forteller jo alle voksne dem at de er fine. Snakk med barn om reinkarnasjon, og de kan nok tenke at de kan bli gjenfødt som en katt, men slett ikke som en av motsatt kjønn.

De lærer jo fra de er nyfødte at bare mammaene har pupp. Det er den mest grunnleggende måten vi inndeler mennesker i, også i de landene hvor de ikke bruker «han» og «hun» som personlig pronomen. Hvis jeg som voksen klipper håret kort vil alle likevel vite at jeg er kvinne. Ikkeno problem. Barna vil vel også gjerne havne i rett kategori?

Hva er egentlig viktig i utviklingen av et trygt barn?

Egentlig burde det ikke gjøre så mye at ballen er rosa, bare jenta kan leke like mye med baller som gutten, om det er det hun vil. Det gjør vel heller ikke noe om håndball blir definert som jentesport og fotball som guttesport.

Det viktige er vel at begge kjønn får alle typer leker og at det er tillatt og oppmuntret til å leke litt med det ene og litt med det andre.

Her hvor jeg bor er det veldig mye fotball blandt gutta. Helt ærlig synes jeg det er de som taper mest på kjønnsskillet, for det blir så ensidig. De færreste blir proffe fotballspillere, og de leker jo nesten ikke rollespill eller andre ting. De guttene som ikke liker fotball leker enten med jenter og finner seg i å bli ertet, eller de finner en kamerat som liker det samme som dem.

Og i morgen skal vi se om jeg klarer å legge ut noen forslag jeg har til lego for forbedringer. Jeg elsker lego! Harry Potter-lego! Sfinksen!

Og her er et nokså spekulativt innlegg om evolusjon og dårlig selvbilde: se-deg-i-speilet/

Categories: Uncategorized | Tags: , , , , , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.