Sjelen

Dette er en veldig stor undring som kanskje kan deles opp over flere uker.

Vi mennesker har en kropp, men vi kan også føle og tenke. Vi kaller det for sjelen. Det er ingen som egentlig vet hvordan vi kan skille kroppen og sjelen. Blir sjelen annerledes når kroppen er annerledes? Jeg blir lei meg når jeg får i meg noe med melk. En slags allergi. Betyr det at sjelen min ikke tåler melk? Eller betyr det at sjelen min er veldig konkret og er laget av kroppen min?
Vi kan jo ikke tenke uten noen hjerne, men kanskje sjelen vår da fins et annet sted?

Det bor masse snille bakterier i kroppen vår. Noen mus blir lei seg hvis de har feil bakterier i magen. Men sjelen kan vel ikke være bakteriene våre? http://www.sciencedaily.com/releases/2012/06/120612115812.htm

Mange dyr blir lei seg hvis barna deres dør. Jeg så en gang en and som lette fortvilet etter andungen sin som hadde svømt feil vei i elva. Betyr det at ender har sjel? Kakerlakker kan leve en stund uten hode. Har kakerlakker sjel? Maneter har ikke noen hjerne, men det fins manne-maneter og dame-maneter. Har maneter sjel?

Noen ganger faller et menneske i koma og kan ikke snakke eller tenke. Det er som en søvn, men uten drømmer. Har det mennesket fortsatt sjel? Noen ganger kan de ligge lenge i koma og så våkner de igjen.

Image

Bildet er tatt av Erik Sjøstedt

Categories: ukas undring | Tags: , | 1 kommentar

Innleggsnavigasjon

One thought on “Sjelen

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.