Kortisol og ME og kronisk tretthetssyndrom

Oppdatering: Og her kom det jaggu meg en forskningsartikkel: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306453013002540

Unstimulated cortisol secretory activity in everyday life and its relationship with fatigue and chronic fatigue syndrome: A systematic review and subset meta-analysis
Daniel J.H. Powella, Christina Liossia, Rona Moss-Morrisa, Wolff Schlotza. Det viktigste funnet deres er egentlig: «Results should be considered with caution due to heterogeneity in one meta-analysis and the small number of studies.»  – men en del av forsøksobjektene hadde lavere kortisol om morgenen. 

Dette innlegget er mest for meg selv, for å rydde opp i tankene om kortisol.

Jeg har lavt kortisol, men innenfor normalområdet. Veldig lavt kortisol har faktisk nokså lignende symptomer som ME. Kan det være at at ME og binyrebarksvikt er en og det samme? Kan verdiene for hva som er normalt være satt for lavt? Jeg lurte på om jeg skulle skrive et innlegg om hvordan normalnivåer blir fastsatt, men orker ikke det nå.

Jeg skrev ut 55 sider med forskningsabstract, 93 resyméer, som fra stikkordene «cortisol cfs». Det ble mye surr, fordi endel prosjekter tydelig ikke hadde helt klart for seg hva som er ME og hva som er noe annet. For eksempel skal jo en med ME nettopp ikke være deprimert, men noen av forskningsprosjektene hadde også deprimerte deltagere (som skilte seg ut). Og noen av forskningsprosjektene virket veldig anstrengende, så de kan umulig ha tatt med forsøkspersoner som var veldig syke.

Her er noen sitater fra en oppsummeringsartikkel, oversatt av meg. Hypothalamic-Pituitary-Adrenal Axis Function in Chronic Fatigue Syndrome, Filip Van Den Eede, Greta Moorkens, Boudewijn Van Houdenhove, Paul Cosyns, Stephan J. Claes :

Fra http://www.cfids-cab.org/cfs-inform/Hpa/van.den.eede.etal07.pdf

» Studier på grunnleggende plasma kortisol (enkeltmålinger eller seriemålinger), fri kortisol i spytt og fri kortisol i urin har blit gjennomgått grundig av Parker et al. og Cleare. I sum fant de at omtrent halvparten av undersøkelsene fant grunnlag for å si at det er lavere kortisolverdier i kronisk tretthetssyndrom. (…)

Som en konsekvens, kan det tenkes at kronisk tretthetspasienter som har opplevd stress tidlig i livet er en undergruppe med en annerledes nevroendokrin (?) funksjon.  Kronisk tretthetspasienter som ikke har opplevd stress tidlig i livet viste betydelig lavere kortisolrespons enn kronisk tretthetspasienter som hadde opp stress tidlig og enn kontrollpersonene i en test hvor lav dose DEX og CFR ble kombinert. [Van Den Eede et al., upubliserte data]. «

OK her er hvertfall en viss inndeling, hvor altså folk med samme symptomer har ulik kortisolrespons ettersom hva de har opplevd tidligere i livet. I kriteriene for ME som brukes nå på Ullevål MEsenter står det overhodet ingenting om kortisol eller binyrer eller HPAaksen. Så jeg tenker at det nå kanskje er enighet om at det er to forskjellige tilstander: ME, som har lavt nivå av NKceller og Tceller og annet tull med immunforsvaret, kanskje også med energiproduksjonen i cellene, og en annen tilstand med lavt kortisol. Men selvsagt kan en og samme person godt ha begge problemene. Noen som vet om det stemmer? MEkriteriene er forøvrig kun symptomer og ingen prøveresultat, men det jobbes jo med å finne en prøve vi alle gir utslag på.

http://www.me-foreningen.no/dokumenter/me_int-kons.pdf     ME-kriteriene

Det er en sykdom som heter binyrebarksvikt, eller addisons, hvor folk virkelig får problemer med binyrene. Jeg tror ikke jeg er helt der ennå, heldigvis. Her er noe fra en nettside om det: «Ved kraftige infeksjoner og andre ekstraordinære stressituasjoner (store skader, kirurgiske operasjoner, ekstrem fysisk aktivitet) kan kroppens behov for kortisol være flere ganger økt, med behov for ekstra tilførsel. » Fra http://www.addison.no/web/index.php?page=addison

Betyr det da at dersom jeg har levd med en infeksjon i kroppen lenge, har jeg også trengt ekstra mye kortisol og kanskje har delvis binyrebarksvikt oppstått?

Uansett, nå har jeg det, og må finne noe som hjelper. Jeg har tatt Cortef før og fikk blødninger i tannkjøttet da jeg satt og så på TV. Vil ikke ta det igjen. Må finne på noe annet.

Oppdatering: Jeg har fått disse linkene fra en annen med ME:

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/hormoner/fysiologi/  En lettlest introduksjon til temaet, men de mener heller ikke det gjør noe videre om du har for lite kortisol. «Det er sjelden». Kanskje fordi det mest har vært undersøkt menn? Her står det også at allergi, infeksjoner og kortisol hører sammen.
Og her er de norske referanseverdiene. De ringer legen din (antar det er krise) om du ligger under 50 nmol/l http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/kortisol/

Og dette er et tilskudd jeg tar:  http://thorne.com/Products/Endocrine-Support/Adrenal_Support/prd~B105.jsp Men jeg vil ikke si at det er bedre enn andre tilskudd på markedet, for det vet jeg ikke noe om. Det inneholder hvertfall ikke oppkvikkende lakris eller lignende, som det virker som om jeg ikke tåler.

Bildet er fra jannikanker http://www.flickr.com/photos/jannik/

Categories: helse, søvn | Tags: , , , , , , , | 4 kommentarer

Post navigation

4 thoughts on “Kortisol og ME og kronisk tretthetssyndrom

  1. Kristian Karlsen

    Det var en tilfeldighet at jeg kom over din blogg. Jeg har gjennom mange år hatt følelse av at forhøyet kortisolnivå som følge av stress er årsak til en rekke problemer både fysisk og psykisk for meg. Jeg har ADHD, påvist i godt voksen alder og et høyt aktivitetsnivå i høyt tempo. Føler at jeg har to gear, enten på eller av. Jeg har ikke lest så mye om kortisol, for hver gang jeg har søkt informasjon har jeg vært i et problemnivå som gjør konsentrasjon og evne til å ta til meg informasjon dårlig. Jeg har lenge tenkt at trening for å svi av kortisol ville være av det gode, men ved trening føler jeg at problemene rett etterpå i kroppen forsterkes. Etter hvert har jeg fått med meg at dette heller bidrar til mer kortisol og da fikk jeg en aha-opplevelse. Når jeg gjør noe går alt i høyt tempo, selv den minste ting. Derfor kan også den minste ting også medføre stress. Dette er også et stress som påvirker meg på en måte som gjør at det kan bli problematisk selv å gjøre den minste ting. Det oppstår krefter inne i meg som motarbeider det å kunne gjøre disse bagatellmessige tingene som heller ikke gir noen reaksjon i form av utskillelse av «positive» hormoner. Kortisolet for alle disse kjente reaksjonene som jeg nå har klart å lese meg frem til, men i tillegg gjør de meg mentalt negativ og påvirker hvordan jeg fremstår. Jeg har lenge følt at det å prøve å være litt «slow motion» i det jeg foretar meg faktisk gir positive utslag. Det gjelder selv de minste bevegelser. Jeg vil derfor nå være bevisst på dette så langt det er mulig og hvor jeg ved å redusere hastigheten selv på de meste hverdagslige bevegelser føler at det skjer noe positivt i kroppen min sammenliknet med tidligere.

    Jeg ser at det er gjort forskning på barn i barnehage. Men noe jeg har gjort meg opp tanker om ut fra mine relativt «nyervervede erfaringer» ved meg selv er at jeg tror kanskje kortisolnivået er noe av det mange sliter med som fører til uønsket adferd i alle aldre! Med uønsket adferd tenker jeg også på at den som har denne adferden innerst inne føler den som sterkt uønsket. Når vi tenker på det stressnivået samfunnet vårt har kommet opp i, er det ikke rart at ting har utviklet seg som det har gjort.

    Her tror jeg det kan ligge en rekke svar også på adferdsproblemer mange sliter med.

  2. Det var interessant. Du har motsatt problem av det jeg har :-) Datteren min har kanskje ADHD, men spiser gluten- og melkefri diett, så hun er uten symptomer. Hun må også ta magnesiumtilskudd. Har du sett denne forskningen: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)60133-5/fulltext
    Jeg tror en av forskningsprosjektene jeg viser til over (orker ikke lese det omigjen) viser at det er spekulert i om langvarig forhøyet kortisol kan gi for lav senere. Det ble vel også spekulert i om forhøyet kortisol kan komme av infeksjoner.

    Jeg har ellers hatt samme problem som deg: Når jeg er frisk gidder jeg jo ikke prøve å finne ut av ting og når jeg er dårlig orker jeg ikke :-)

  3. Hei. Du skriver at du er innenfor referanseområdet på kortisol. Men hvilket referanseområde er det? Et kort søk på norske sider viser 3 forskjellige referanseområder. Haukeland sier under 22 (morgenverdi) Aker sier 3.5-27, og helse Midt-Norge sier 6-29. Hvis du derimot ser på engelske sider, så sier de bl.a. 12-22. Ikke lett å bli klok på dette.

    Når det er sagt, så er jo svaret fra legene: Du er innenfor referanseområdet, så da er du frisk. Så folk med lave kortisolverdier møter veggen hele tiden. Det samme sliter ofte folk som har problemer med stoffskiftet med. De får samme beskjeden, og selv om alle symptomene er typiske for stoffskifteproblemer, så er de i følge prøvene friske.

    La oss gå ut i fra at 3.5-27 er rett. (selv om jeg mener minimumsverdien er alt for lav) Da sier altså legen at hvis du har 3.6, så er du frisk, men hvis du har 3.4, så er du alvorlig syk. Man trenger jo ikke være lege for å skjønne at det blir helt feil.

    Men legene har bare hørt om Addison, og Cushings. Adrenal Fatigue, (Slitne Binyrer) er tydeligvis helt fremmed for dem.
    Mer info på siden min. :-)

  4. Jeg orker ikke finne fram papirene nå, men det er omtrent som du skriver: referanseverdi et museskritt innafor referanseverdien: ja, da er jeg frisk. Sånn er det bare. Føler du deg elendig? Bare innbildning.

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.